PIRUTphotography. Get yours at bighugelabs.com

Getting Sharper Images - an Understanding of Focus Modes (Cara Utk Mdapatkan Gambar Yg Tajam - Mode Fokus)

*credit to Digital Photography School (this post has been fully translated to malay for Malaysian reader)

Mendapatkan Sharper Images - satu Memahami Fokus Mod
A Post By: Jake Hicks
Semakin lama anda menembak, yang lebih besar himpunan mata pelajaran dan tugasan anda gambar menjadi. Anda bermula gambar bunga di taman , anjing jiran anda, anak-anak saudara perempuan anda, perkahwinan rakan anda dan kemudian sebelum anda tahu anda lakukan tembakan produk untuk syarikat baru rakan anda.Semua ini berlaku dari masa ke masa dan ada satu kemahiran yang agak asas yang mesti kekal paling utama sepanjang proses anda, betul fokus imej. Pasti kita semua berada di sana, kami semua mengambil yang ditembak sekali-sekala yang sedikit lembut (tempoh jurugambar sopan untuk menggambarkan di luar fokus imej). Tetapi, ia adalah satu pukulan yang hebat supaya kita menjaga anyway, walaupun Tho kita akan masih lebih suka ia menjadi jelujur tajam .
MG 3504flat
Dalam imej tumpuan telah menjadi salah satu peraturan yang paling asas fotografi kanan dari fajar kraf. Pada awal tahun 1900 itu adalah kapal yang tersendiri, tetapi dalam tahun 1960-an Leica memperkenalkan sistem autofocus asas yang mengubah segala-galanya. Sejak itu, autofocus telah membangunkan secara mendadak dan ia tidak lagi satu ciri pada kamera, ia diberi.
Jadi, membawa autofocus up-to-tarikh anda mempunyai beberapa pilihan untuk dipilih dalam DSLR moden anda. Mereka adalah beberapa ciri-ciri yang saya akan meliputi dalam artikel ini, bersama-sama dengan apabila menggunakannya. Kedua-dua Canon dan Nikon mempunyai tetapan hampir sama, walaupun menggabungkan teknologi yang berbeza keputusan adalah sama. Terdapat juga jenama lain seperti Sony dan Olympus dan sebagainya, itu juga menyusul, tetapi di sini saya akan membincangkan empat mod fokus utama di Canon dan Nikon.
Imej ini di atas telah ditembak menggunakan AF-S (Nikon) atau Satu Shot (Canon) Mod autofocus kamera. Di sini saya memberi tumpuan kepada mata model dan kemudian recomposed imej saya supaya dia lebih di sebelah kiri bingkai, membolehkan lebih banyak ruang dalam imej ke arah yang dia sedang mencari.

Mod Tembakan Single

Mula-mula, anda perlu mod yang yang mungkin wujud yang paling lama - Canon Satu Shot dan Nikon AF-S. Kedua-dua akan melakukan cukup banyak perkara yang sama. Mod ini kebanyakannya digunakan untuk objek bergerak seperti model pucuk (kebanyakan masa - lebih banyak mengenai apabila tidak menggunakannya untuk model pucuk kemudian) dan apa-apa yang tidak memerlukan subjek anda untuk bergerak terlalu banyak dalam bingkai. Anda separuh tekan pengatup dalam mod ini, dan kemudian anda boleh Atur semula imej. Sebagai contoh, anda memberi tumpuan kepada mata model, maka Atur semula untuk meletakkan beliau di sebelah kiri imej.Kaedah autofocus akan membawa anda melalui situasi.

Aktif atau Berterusan Fokus Mod

Seterusnya kita mempunyai langkah dari tumpuan tunggal untuk Canon AI Servo, dan AF-C mod Nikon. Pada dasarnya apa tetapan ini tidak adalah untuk terus mengesan tempat tumpuan awal anda dan menyesuaikan tumpuan sewajarnya. Tetapan ini adalah sesuai untuk mata pelajaran seperti kanak-kanak aktif bergerak, dan haiwan peliharaan yang sentiasa bergerak.

Auto Mod

Akhirnya keluar dari tetapan autofocus kita mempunyai Canon AI Fokus, dan Nikon AF-A. Kedua-dua tetapan ini benar-benar meninggalkan ia sehingga kepada kamera untuk membuat keputusan yang terbaik daripada yang lain dua mod memberi tumpuan untuk digunakan. Dalam mod ini, ia sama ada akan memilih untuk terus menjejaki bidang pilihan anda ia perlu membuat keputusan untuk bergerak, atau memberi tumpuan kunci jika anda ingin Atur semula. Dalam teori, maka saya tidak memerlukan peduli menerangkan dua tetapan lain yang pasti ini adalah yang terbaik daripada kedua-dua dunia? Tidak cukup. Saya sendiri telah mencuba mod ini jumlah yang adil dengan mata pelajaran henti permulaan dan walaupun kamera ini melakukan pekerjaan yang baik mengikuti mereka ia sentiasa lebih tepat untuk menggunakan mod fokus yang berterusan. Begitu juga juga dengan keupayaan untuk menentukan apabila subjek telah berhenti dan apabila memberi tumpuan kunci untuk recomposing itu. Secara peribadi saya tidak pernah menggunakan mod ini kerana walaupun ia mempunyai terbaik kedua-dua, ia juga mempunyai yang paling teruk kedua-duanya.
Infocus600px
Gambar di atas diambil dengan f/1.8 kanta perdana 85mm menggunakan fokus manual. Menembak di manual fokus negates keperluan untuk Atur semula dan tumpuan longgar dalam mod autofocus.
Jadi, walaupun saya baru sahaja dijalankan dalam tempoh tiga tetapan asas di sini yang singkat, ada, sudah tentu, seluruh host kemajuan teknologi lain di autofocus bahawa saya telah tidak dilindungi. Saya tahu Nikon mempunyai luas, matriks dan ciri-ciri autofocusing 3D. Selain DSLR paling moden telah menggabungkan "kembali butang autofocus" yang juga membantu dengan mengunci fokus. Tetapi akan lebih semua itu tidak adalah tujuan artikel ini.

Mode Fokus Manual

Mod fokus terakhir saya mahu menutup dan satu yang jarang digunakan adalah mod fokus Manual. Mod ini serangan takut ke tengah-tengah hampir semua jurugambar moden dan itu hanya kerana mereka telah mungkin tidak pernah menggunakannya.Adakah anda pernah perlu menggunakannya? Itu adalah sesuatu yang hanya anda boleh membuat keputusan dan mungkin berdasarkan kepada jenis gambar yang anda ambil. Jika anda hanya pernah mengambil potret kanak-kanak bertenaga atau sukan serba pantas, maka autofocus mungkin sentiasa anda pergi ke mod. Walau bagaimanapun jika anda menembak masih hidup, seni bina, landskap dan lain-lain terperinci, mata pelajaran yang agak bergerak-gerak, maka tumpuan pengguna mungkin cara yang baik untuk pergi.
Terdapat beberapa sebab untuk ini. Jurugambar landskap akan ingin mencari jarak hyperfocal adegan mereka untuk memaksimumkan jumlah dalam-fokus mata (kedalaman lapangan) dalam imej. Ini adalah berdasarkan persamaan supaya autofocusing pada objek tertentu tidak selalu cara untuk pergi. Masih jurugambar kehidupan biasanya akan mempunyai kamera mereka dikunci ke bawah pada tripod supaya mereka tidak akan mahu memberi tumpuan dan Atur semula sebaik sahaja mereka telah menubuhkan pukulan, jadi ia hanya jauh lebih mudah untuk fokus secara manual. Terdapat juga satu lagi sebab untuk mahu menggunakan mod manual pada beberapa kamera dan keadaan tertentu, dan itu adalah pemangkin bagi artikel ini.
Outoffocus600px
Versi imej ditembak menggunakan mod autofocus AF-S/One Shot, dan bermakna bahawa selepas saya telah memberi tumpuan dan recomposed pukulan, mata model telah ketinggalan dalam fokus.
Saya baru-baru dibeli satu f/1.8 85mm kanta perdana , dan saya mahu menguji kanta keluar dan melihat apa ketajaman itu seperti di f/1.8. Saya sebagian besar model gambar hanya jadi saya menubuhkan ujian saya dan pergi tentang mengambil beberapa tembakan di f/1.8 menggunakan mod autofocusing Shot AF-S/One biasa saya. Apabila saya mendapat pukulan saya kembali ke komputer untuk melihat, saya terkejut melihat bahawa kebanyakan mereka sangat lembut. Ia mengambil masa beberapa minit untuk sedar akan kesalahan saya dan sejak itu saya telah diselaraskan bagaimana saya menembak dengan parameter ini.
Recompose600px
Di sini anda boleh melihat bahawa nod tumpuan yang dipilih masih terletak di tengah-tengah pemidang tilik walaupun saya telah dipilih yang paling satu luar apabila merakam dalam format potret.
Saya tidak melakukan banyak sangat mendalam cetek tembakan bidang sehingga ketika ini jadi saya tidak melihat keputusan sekarang dibesar-besarkan saya
teknik memberi tumpuan miskin sebelum ini. Pada f/1.8 anda mempunyai jumlah yang sangat, sangat cetek dalam fokus (kedalaman lapangan). Sebagai contoh, kepala ditembak dengan mata fokus, hujung hidung subjek akan keluar dari fokus. Untuk ujian yang saya gambar model pada 3/4 panjang dan menembak sehingga pada dia supaya ketinggian kamera saya mungkin kira-kira ketinggian pinggangnya. Saya adalah kira-kira 6 kaki (2 meter) dari dari beliau dan saya telah memberi tumpuan kepada matanya dengan tumpuan utama saya dalam kamera kemudian recomposing pukulan saya untuk menangkap 3/4 tanaman panjang. Masalah dengan kebanyakan kamera adalah bahawa walaupun mereka mempunyai banyak mata memberi tumpuan, mereka semua dikumpulkan di tengah-tengah pemidang tilik jadi walaupun saya memilih titik luar yang paling utama saya masih mempunyai jumlah yang dramatik recomposing lakukan.
Focusstack600px
Gambar rajah di atas jelas menggambarkan apa yang sebenarnya berlaku apabila anda Atur semula imej selepas memberi tumpuan dalam mod autofocus AF-S/One Shot. Bahagian yang sebenar imej yang dalam fokus, kini fokus.
Ini biasanya tidak masalah ketara apabila recomposing pada f/16, tetapi pada f/1.8 bahawa peralihan dramatik dalam satah fokus bermakna imej yang terhasil amat lembut di sekitar mata model. Seperti yang saya recomposed ia sebenarnya disusun semula tumpuan saya di belakang di belakang model, bermakna belakang kepalanya dan rambut menjadi tumpuan tetapi tidak matanya.
Tidak terlalu banyak cara di sekitar isu ini sedikit menjengkelkan, terutamanya kerana anda tidak boleh notis pada belakang skrin sedikit kamera. Satu perkara yang tidak menyelesaikannya walaupun adalah dengan beralih kepada tumpuan manual. Saya kemudian boleh mengarang tembakan saya dan secara manual memberi tumpuan kepada mata model, menyebabkan imej fantastically tajam di mana saya mahu ia menjadi tajam.
Diberikan terdapat beberapa perkara yang bersubahat bersama-sama di sini untuk benar-benar membesar-besarkan isu itu. Pertama, saya telah merakam pada f/1.8, itu sentiasa akan bergantung kepada ketajaman kritikal. Kedua, saya turun menembak rendah sehingga . Ini selalu membesar-besarkan peralihan pesawat tumpuan apabila recomposing dan akhir sekali saya telah terperangkap dengan nod tumpuan terhad.Terdapat banyak sebab-sebab teknikal mengapa DSLRs moden tidak membenarkan nod tumpuan ke arah tepi. Banyak kamera bingkai yang lebih kecil seperti yang mirrorless, APS-C dan mikro 4/3 kamera semua mempunyai nod dipilih tumpuan meliputi pemidang tilik, tetapi malangnya, teknologi DSLR tidak ada lagi. Sehingga itu, ia adalah idea yang baik untuk menyedari apa yang berlaku di dalam mod autofocus pada kamera anda, dan bersedia dan bersedia untuk beralih kepada tumpuan pengguna apabila diperlukan.
Semoga Berjaya!

0 comments & ideas:

wibiya widget