Sugandoi Kaamatan KKIP 2011 : The Winner

I am The Champion

Passion

Feeling

The Sugandoi Winner


Pertandingan Sugandoi Kaamatan KKIP 2011
(The Singing Competition during The Celebration of The Harvest Festival KKIP 2011)

The Winner : Jenny Gaising
The 1st Runner Up : Effarina Jaluman
The 2nd Runner Up : Jaccius Donnius

Ronn Langad

(Coming Soon) Song Album : Ronn

(Coming Soon) Song Album : Ronn


(Coming Soon)

Album : RONN (http://www.facebook.com/profile.php?id=100000658697035)
Penerbit : RONN

Album Ke2 terbitan Ronn sendiri ini akan dikeluarkan tidak lama lagi. Tunggu dan beli lah yang asli! Ron berasal dari Kudat. Sekarang ini bertugas sebagai salah seorang penjawat awam di Johor Bahru, Johor.

Beliau popular dengan lagu Ester yang mana telah mendapat tempat di hati para pendengar Radio SabahFM dan menjadi salah seorang finalist untuk pertandingan Juara Lagu Dusun bagi Tahun 2010 yang mana telah di adakan di Dewan Masyarakat Tambunan, Tambunan yang lepas (http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150098945719902.277868.592229901).

Semasa di pertandingan Juara Lagu Dusun ini, beliau dengan lagu Ester telah mendapat Anugerah Persembahan Terbaik (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150101481194902&set=a.10150098945719902.277868.592229901&type=1 : www.facebook.com/photo.php?fbid=10150101481784902&set... : www.facebook.com/photo.php?fbid=10150101482519902&set.... Lagu tersebut di cipta sendiri oleh Ronn.. Malahan lirik lagunya adalah ciptaannya juga. Bakat semulajadi beliau sememangnya terserlah apabila lagu Ester ini diterima oleh orang ramai sehingga di pusat - pusat hiburan di sekitar Kota Kinabalu, lagu ini sering di nyanyikan..malahan di majlis orang kawin pun, lagu ini juga adalah merupakan pilhan utama.

Satu yang istimewa tentang beliau, beliau mempunyai Ijazah Seni Persembahan yang beliau perolehi di UITM, Shah Alam. Tidak hairanlah jika lagu - lagu beliau dalam album sulung yang akan diterbitkan oleh beliau sendiri pada masa terdekat ini akan mendapat sambutan yang meriah daripada pendengar dan peminat lagu tempatan kita.

Regards,

Japrin @ Pirut
www.japrin.com
013 867 3620

Jurugambar, Photographer, Jurufoto @ Tukang Gambar

Hai Kawan2.. Pa kabar semua? Moga sihat dan gembira selalu ah.. Macam mana dengan bisnes ambil gambar kamurang? Ok jugakah? Kita semua berharap dan doakan agar kitaorang semua punyai bisnes yang bagus lah..Terutamanya ketika bulan2 cuti ini.. Tia kira bulan 5 atau 6 dan bulan2 yang jugalah.. Kalau kurang tu, jangan lemas atau putus asa.. dan kalau tiada, jangan juga putus asa untuk terus berusaha.. :) Kecuali tujuan kita tu sememangnya hanya beli dan main sahaja.. kan? Selalunya, begitulah pada mulanya..beli kamera dan main2 dulu.. bila orang tanya, "ko ambil gambar orang kawin kah?"..kita jawab, "sa ambil scenery atau macro saja ni tuan..tapi mungkin kalau dah lama sa main ni, mungkin sa ambil jugalah.. ".. mmm.. tu memang standard la kan? Setahun atau enam bulan kemudian, ternampak pula gambar kawin urang dalam facebook kitaorang.. hehe.. tu maksudnya, kita dah tahu tentang istimewanya bila dapat gambar org kawin atau yang sepertinya... mungkin orang bertunang kah, hari jadi kah..atau mungkin event yang lain lah..

Apapun yang berlaku, selepas 3 atau 4 tahun..jika kitaorang betul2 serius separa serius..atau sikit2 serius.. kita mungkin atau akan terasa nikmat sebenar menggambar ni.. kita akan rasa yang mungkin kita telah pandai mengambil angle yg cantik atau mungkin kita telah pandai bermain lampu denyar atau mungkin juga kita telah pandai menge'touch' kulit orang.. dan satu yang pasti adalah, kita mungkin telah tahu menilai gambar orang dan tahu mengomen gambar orang secara terbuka ataupun secara 'cakap belakang' ataupun secara 'dalam hati' saja.. hehehe.. apapun yang terjadi, itu semua adalah pengalaman kita..

Menilai semula kebarangkalian tentang macam mana kita tahu tentang gambar dan semua yg berkaitan dengan kamera, mungkin kita tahu dan pelajari semua itu daripada kawan, sifu, internet dan pengalaman sendiri melalui experimen dan sebagainya..Apapun ataupun bagaimanapun caranya kita tahu tentang gambar itu, semuanya adalah satu inisiatif untuk lebih mengetahui tentang fotografi dan yg mana berkaitan dengannya.. Cuma mungkin kitaorang perlu juga mengingati satu nasihat ini, bila kita dah tahu tentang apa yang orang lain tia tahu, kita harus atau perlu mengesharekan itu barang kepada kawan yang ingin mau mengetahuinya, jika ada masa terluang atau semasa ada terlewat perjumpaan antara sesama.. Jan kitaorang luki ahh.. dan jangan ego kama.. atau jan sumbung.. kadang2 ada orang gini, sebab durang takut orang lain akan lebih pandai dari dia dan dia tidak akan dapat cari bisnes kelak.. odoi dogo.. hehe.. sebenarnya, mengambil gambar ni mempunyai keunikannya yang tersendiri.. walaupun kita mengikuti pelbagai kursus gambar atau membca buku atau melihat byk gambar di mana2 pun.. gambar kita itu akan tetap berlainan 'jiwa'nya dengan gambar orng lain.. itu sebab, kadang2 kita akan senang untuk dikontek urang agar buat kerja untuknya..sebab keunikan itu, maka dia suka.. :)

Seterusnya, ada satu perkara yang selalu dingati bila mana kita telah selalu mengambil gambarlah kenen.. :) pada suatu ketika, kita akan mendapat byk tempahan atau banyak pertanyaan dan dalam masa yg sama, kita punyai banyak 'link' dengan jurugambar di mana2 tempat.. apabila, kita dah tak cukup tangan untuk melayan semua permohonan agar kita menjadi off.photog untuk pelanggan..kita mungkin akan mengerekomen kawan kita untuk mengambil gambar.. atau mungkin, bila kita dah lama ambil gambar namun kita masih kurang pelanggan atau kurang booking.. kita kadang2 akan dapat juga tempahan dan mungkin tempahan itu adalah daripada rekomen kawan2 kita atau saudara2 kita.. selalunya, dalam bisnes...atau dalam kehidupan kita, satu perkara yang perlu kita ingat adalah perkataan Syukur dan Terima Kasih perlu hadir.. mungkin Syukur kepada DIA..atau mungkin Terima Kasih kepada kawan2 atau saudara2 kita.. bila mana kita direkomenkan oleh kawan jurugambar kita, mungkin cara terbaik untuk terima kasih sama dia adalah dengan mengerekomenkan kawan kita itu juga bila mana kita dah 'tak cukup' tangan untuk bekerja mengambil gambar.. :) Ini mungkin biasanya berlaku kepada jurugambar yang tiada kumpulan jurugambar seperti yang lain.. ini kerana dengan adanya kumpulan jurugambar, konsep 'tak cukup tangan' jarang berlaku kerana 'ramai tangan' di dalam taingan tersebut.. :) Jika saudara atau kawan kita yang mengesyorkan kita kepada pelanggan, mungkin kita sekali-sekala membelanja mereka minum kupi-kupi atau milu-milu... hehe.. atau mungkin kadang2, jika ada bajet...kita boleh bagi durang Komisen laa... 10% kah..5%kah.. 1% kah.. terpulanglah.. :)

Phew...banyak juga sa taip ni.. bah, enough lah ni.. mengada2 pula kan,.. hehe.. hanya ingatan dan cadangan bah tu kan.. :) Apapun, sa mau ucap Selamat Menyambut Pesta Kaamatan 2011 buat semua kawan-kawan lah,.. hehe..

*Jan lupa ah.. One important thing about photographer is to photograph our own 'event' and post it to the world of photographer or any web social.. Cthnya, jan kamurang ambil gambar unduk ngadau saja time kaamatan ah.. ambil gambar rumah tradisi juga.. atau ambil gambar urang menari sumazau juga.. hehehe.. :) Kalau ambil gambar unduk ngadau, kasi putar tu scroll untuk aperture (F) pi numbur yang rendah lah.. mungkin F2.8.. atau F1.8.. kalau kamu ada lens yang leh sampai tu numbur F dia la.. hehe.. pastu, pi metering spot.. vivid.. atau kelvin 5000 gitu atau lebih sikit dari tu.. itu flash, jangan kasi direct selalu pi muka unduk ngadau kalau dia jarak dekat, nanti ter'blow up' @ ter'expose' tu muka dia nanti..hilang sumua make up dia.. hehehe.. adei..panjang pula ni.. bah.. babai geng.. :)

Enjoy at River

Photo taken at Sg. Moyog, Penampang (Toyen & Shane playing with the rivers water..)

Panorama : Sunset - "The Hand of GOD"

Setiap seorang mempunyai perasaan atau 'cadangan' terhadap setiap gambar atau pemandangan yang mereka nampak atau mereka terambil di mana2 pun.. Penjelasan sebenar terhadap setiap gambar adalah sesuatu yang tersirat dan tersurat.. demikian juga gambar yang saya ambil ini.. Pada mulanya, saya tidak perasaan tentang kewujudan 'Tangan' ini..namun hati saya begitu berdebar - debar dengan melihat keindahan langit ketika senja di Dalit Bay pada hari Sabtu yang lepas. Saya mulai menyedari kehadiran 'Tangan' ini ketika sebuah bot nelayan melintas di nun jauh di laut sana.. [dalam gambar ini tidak ada]..Saya tergamam seketika, saya kemudian memanggil isteri saya untuk memastikannya.. beliau juga mengiyakan bahawa ia umpama 'Tangan' dan.. sejenak saya terfikir.. kalau anda seorang nelayan atau pengembara lautan dan belayar seorang diri di lautan sana, dan ternampak 'benda' seperti ini.. apakah perasaan anda? Hanya renungan.. Ke'Ajaib'an terjadi pada setiap hari, saat dan selamanya.. :)

Dalit Bay Sunset, Tuaran
Date : 07 Mei 2011 (Around 5-6.30pm)
Place : Dalit Bay, Tuaran
Camera : D700 + 70-200/F2.8
Camera Orientation : Portrait
Number of Image : 10, stitch using Adobe Photoshop CS3 [Automate-Photomerge]
The 'Hand of God' 1
Date : 07 Mei 2011 (Around 5-6.30pm)
Place : Dalit Bay, Tuaran
Camera : D700 + 70-200/F2.8
Camera Orientation : Portrait
Number of Image : 5, stitch using Adobe Photoshop CS3 [Automate-Photomerge]
The 'Hand of God'2
Date : 07 Mei 2011 (Around 5-6.30pm)
Place : Dalit Bay, Tuaran
Camera : D700 + 70-200/F2.8
Camera Orientation : Portrait
Number of Image : 5, stitch using Adobe Photoshop CS3 [Automate-Photomerge]

Toni & Jovita

This collection was taken at Kota Marudu, end of April this year. The day before I took this photograph, I was at Lahad Datu. Three days journey at Lahad Datu, sitting at car for a three days and doing some my primary job there was a 'great' tiring done.. :) Me and my friend reach at KK around 10.30pm and I am too tired. At home, I prepare may equipment for this wedding shoot. At 12.30am, I try to sleep but can't sleep well until 1.00pm.. phew! Early morning, around 4am..I am woke up and start my engine.. 1st, I have to send my family to KB and after that directly to KM. Thanks to God for giving me a strength during this superb wedding day.. I am reach at KM only at 7.00am.. Start to shoot at hotel during M.U.A doing their work, goes to church for solemnization..continue to the hall for reception and my work only end at 8.00pm.. During that time, I am too tired but I am really take it 'too much' and here is some of my work during the day.. Anyway, Toni & Jovita is a great couple! I really love them! Awesome and really enjoyable! :)

Always be with you My Dear..

I am READY to be with you..

'Starting'..

The Moment is So Sweet

Here I am..

Our Love is Forever

wibiya widget